RIERA

sábado, 10 de noviembre de 2018

LLANÇÀ - ULLDEDCONA (Travesia en btt de 9 dias)

Ruta inédita de BTT, realitzada en 9 etapes, l'octubre cde 2018, amb l'objetiu d'unir Catalunya de nord a sud, pel seu front marítim, sortint de LLANÇÀ i arribant a ULLDECONA-ALCANAR.

Hem creuat els següents paratges:

El Parc Natural del Cap de Creus, el dels Aiguamolls de l’Empordà, Parc Natural del Massís del Montgrí, Les Gavarres pel Puig D’Arques, la Serra de Cadiretes, Parc del Montnegre i El Corredor, Serralada de Marina i Serra de Collserola.
El Baix Llobregat, Parc del Garraf, El Penedés, Parc Comarcal D’Olérdola, Parc del Foix, Massis de Bonastre, El Gaià i Albereda de Santes Creus,El Tarragonés,  El Priorat, Ribera d’Ebre, Via Verda de la Terra Alta (25kms),entrat a la província de Terol a Beseit,   Parc Natural dels Ports, (descens pel mític sender Portell de l’Infern) i el Montsià.

ETAPES:
Benissanet – Beseit                     64 km
Beseit – Ulldecona                       61 km

Han participat:
 Albert Jorba, Llorenç Pros, Jordi Matias, Emili Llopart, Cristina Velat, Sebas Vilarasau, Bernat Laviña, Armando Cobo, Neus Bellavista, Jordi Fabregat, Dioni Vallejo i el que suscriu Josep M.Riera.

PRIMERA ETAPA.- Llançà - Torroella de Mongrí

83,8 quilòmetres   1.332 m.desnivell

Sortim de LLANÇÀ per el GR-11, amb ascens fins el Coll de les Portes(3,7), per seguir fins l’Ermita de Sant Silvestre(5,3), on hi arribem per un corriol.
Seguim fins el petit nucli de Valleta(8,5). Fem un quilòmetre per carretera i entrem a un camí  on comencem a pujar. Passem pel Coll de Canyelles (12), arribem al  Dolmen del Mas de la Mata (14,3). Seguim pujant fins trobar la carretera GIP-6041, la creuem i ens enfilem per un camí pedregós de considerable desnivell, per arribar al encreuament de les  Fonts d’en Guillem (17,3), on ens desviem fins arribar a un turó, on tenim Sant Pere de Rodes als nostres peus i unes espectaculars vistes a tot el Cap de Creus.
Tornem enrere per seguir baixant , passem pel l’Ermita de Santa Helena i arribem al Monestir (19,6 km) (aquí ens dividim en dos grups, uns baixen pel sender del rec dels Gaitens “no ciclable” amb la bici arrastrant i els altres per la carretereta) els primers fins la Selva de Mar i els altres passant pel PORT DE LA SELVA (26).
Ens reagrupem a SELVA DE MAR. Comencem a pujar en fortes rampes, passem pel Mas Estela (29,4)fins arribar al Coll de Sant Genis (31,9 km). Iniciem el descens enllaçant camins, senders i trialeres, passant per la Torre del Moro (33,5), fins arribar a ROSES (37,8).
Sortim planejant, creuem l’Urbanització de Santa Margarida (km.38,9), EMPURIABRAVA(43,8), entrem al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, passem per  l’àrea de lleure del Cortalet  (49,8), creuem la desembocadura del riu Fluvià (55,8).
Arribem a SANT PERE PESCADOR (59), seguim vorejant el mar  fins SANT MARTI D’EMPURIES (67,6). Anem per carril bici fins a L’ESCALA (69,5).
Entrem al Parc Natural del Montgrí, per la Muntanya del Sobrestant (76,4), seguim pujant entre boscos fins  la part més alta a la Casa del Guarda (km.80,5), En descens i per pista ampla arribem a TORROELLA DE MONTGRI (KM.83,8)

SEGONA ETAPA,. Torroella de Montgrí - Tossa de Mar

66,5 quilòmetres    1.231 m. desnivell

Sortint de TOROELLA DE MONGRI, creuem el riu Ter, seguim fins GUALTA (KM.3,1), anem planejant, passem per FONTANILLES (5,4), PALAU SATOR(km.8), PERATALLADA (10,1), seguint el GR-92 trobem CANAPOST(12) i VULPELLAC (14,4), fins arribar a LA BISBAL (15,1).
Creuem la ciutat i seguim per pista entre camins de cultiu, fins arribar a les primeres “estribacions” de Les Gavarres, on comencem a pujar per la riera de Mas Mates, per pista alternativa amb senders i trialeres i envoltats de boscos.
Passem per la font del Pinyol (27,5). Seguint per fortes rampes, arribem al Mirador de Puig d’Arques i al Radar (km.28,7)
Iniciem el descens cap a la Creu d’en Sabater (29,2), seguim baixant per la carretera de la Lloreda. La deixem al km.32, per entrar a un camí a l’esquerra, que continua baixant. Passem pel Dolmen d’en Roquet (33,5), per arribar tot seguit a ROMANYA DE LA SELVA(35,5).
Seguim en descens per el Mirador de les Mirandes (36,5) i la zona de BELL LLOC (37,6). Aquí entrem a un espectacular corriol, que ens portarà  a l’antiga Estació de la Font Picant (40,1),del carrilet de Girona.
Continuem per la carretera GIV-6613, Fins al Mas del Pla (42), on entrem a una pista ampla que ens porta a Can Dalmau (43,1).
Comença aquí l’ascensió a la serra de Cadiretes. Passem per Sant Baldiri (51,3), Can Cabanyes de Montagut (54,1) i arribem dalt el Puig de les Cadiretes (km.56,6), on està situat el punt geodèsic , amb impressionants vistes panoràmiques als quatre vents.
Iniciem el descens entre boscos fins trobar la Riera de Tossa (63,7), que la seguim fins arribar a TOSSA DE MAR  (66,5)

TERCERA ETAPA.- Tossa de Mar - Arenys de Mar

64,2 quilòmetres    1.482 desnivell

Sortim de TOSSA DE MAR per l’Avinguda de Catalunya, fins arribar a el Molí Vell (2,1), on entrem a una pista ampla, que ens durà a la Riera de Can Samada, que la seguirem pel seu marge, fins a un club esportiu (4,2), seguim pista per el Camp de la Barata, seguint el camí Vell de Lloret a Tossa.
Passem pel Coll de la Palomera (7,2), on comencem en descens sostingut fins Les Alegries (11,4). Creuem la carretera C-63, per anar a una pista front la depuradora de Lloret (12,2). Passem pel davant del complex de Sant Pere del Bosc (15,5), an3m seguint entre boscos fins Sant Daniel (19,4). Seguim planejant fins TORDERA (24,3), creuem la ciutat i entrem al GR-92, que l’anem seguint fins Les Ferreres (29,7).
Anem en descens fins el Pantà de Can Aulet (30,5), on seguim per unes fortes rampes que ens portaran, primer al Coll del Porc (34,7), Mare de Deu de l’Erola (37) i al Collet del Vent a Hortsavinya (37,4).
Anem carenant, passem per Can Benet Vives (39,5), Can Preses (45,1), per arribar a Sant Martí de Montnegre (45,9).
Seguim pujant uns 3 quilòmetres, per iniciar el descens cap a Can Paraire (51,7) i arribar a Collsacreu (55), anem baixant entre corriols i pistes, fins trobar la Riera de Sobirans (58,1), que la seguim, passant per ARENYS DE MUNT (59,7) i arribar a ARENYS DE MAR (64,1)

QUARTA ETAPA.- Arenys de Mar - Barcelona

75,5 quilòmetres    2.048 m. desnivell

Sortim d’ARENYS DE MAR on comença la riera, la segui, creuem ARENYS DE MUNT (3,5). Seguim per la Riera de  Sobirans fins l’espai de lleure de Mare de Deu de Lurdes (km.65,5). Iniciem aquí unes fortes rampes de pujada, fins la Creu de Rupit (9,8).
Anem carenant per la Serra de Polseruda, passem per Can Brugueràs (12), Coll Pallarés 813,9), Coll de Llorita (14,8), masia de Can Bruguera (17,8). Creuem la Urbanització de la Cornisa, iniciem aquí un llarg descens per pista ampla, fins trobar la Riera d’Argentona (km.24), la seguim, fins creuar la C-80 per sota el pont.
Seguim per la arenosa riera de Clarà, per acostar-nos prop d’Òrrius (29,5). Pedalant per fortes rampes arribem a Can Genis (32,5). Passem pel Coll del Porc (33,2).
Davant del Turó d’en Banús (34,2), deixem la pista i entrem a un espectacular corriol, que ens durà a Cal Senyor i a la Creu d’en Bonet (36).
Seguim pista fins al Coll de font de Cera (42,3). Passem per Alella Park, Coll de la Font d’en Gurri (43,5) i Turó d’en Galceràn.
Comencem a baixar per pista fins l’Alberg de la Conreria (47,8) . Seguim baixant pel bosc de la Font de les Monges, arribem al Hospital Germans Trias i Pujol (50,5), seguim fins a Can Trons (51,9). Arribem a Sant Geroni de la Murtra (53,3). Seguim fins el Cementiri Vell de SANTA COLOMA DE GRAMANET (55,6).
Anem per l’Avinguda Pallaresa, fins trobar el riu Besós (56,6). Seguim pel seu marge esquerra, fins trobar el pont que el creua, davant de la Deixalleria (59,5).
Creuem i anem seguin pel seu marge dret, al costat de la via del tren, fins trobar el pont elevat que creua l’autopista (61,5).
Estem a TORRE BARO, comencem a pujar pel carrer Castelldefels, que el deixem per anar cap a l’esquerra en gir de 180º  i agafar el carrer Llerona, el deixem (63,3) i anem a l’esquerra pel carrer Capçanés, que ens durà al Mirador de Torre Baró (64).
Seguim per la carretera de dalt de Roquetes, fins al  Coll de la Peira (65,8). Seguim la pista fins el Forat del Vent (67,3) i Portell de Valldaura (68,9), creuant per la carretera.
Arribem a l’explanada de Coll d’Erola (72,5), creuem la carretera de l’Arrabassada, la seguim uns 500 m. i en una explanada seguim per pista ampla de baixada. Passem per la Font de Can Borni (73,6), creuem el Funicular del Tibidabo i arribem al Pla dels Maduixers BARCELONA(75,8)

CINQUENA ETAPA.- Barcelona-L'Arboç

76 quilòmetres    1.296 m. desnivell

Sortida des de la Diagonal de BARCELONA, front al Palau Reial, seguim el carril bici fins ESPLUGUES DE LLOBREGAT (km.2,5), creuem el pont, continuem el  carril per  la Avinguda de Cornellà. Creuem la ciutat de CORNELLA DE LLOBREGAT  (4,1), arribem a la rotonda de la Avinguda del Baix Llobregat. Entrem al Parc Agrari, passem sota la A-2. Creuem el riu Llobregat per la passarel·la (7,9). Entrem al casc urbà de SANT BOI DE LLOBREGAT (8,9), el creuem per anar a trobar la carretera  BV-2004, que ens durà a SANT CLIMENT DE LLOBREGAT (13,5), creuem la població, fins entrar al camí de Can Tallada (14,9), entre dos naus industrials.
Anem seguint la pista  fins el Coll de Can Bori (16,8), seguim en pujada  pel camí de la Galena. Al km.19,1 entrem a un sender a la dreta que ens durà a la carretera BV-2041, la seguim 1,6 kms,  deixant-la en mig d’un revol, per anar a l’esquerra on comença una forta rampa per un camí cimentat. Passem pel davant del Mas de les Planes. Anem planejant per camins i senders, quedant el nucli urbà de BEGUES a la nostra dreta. Passem pel mig del Mas Rigol (25,7) i Can Térmens.
Ens endinsem en pujada per un camí entre boscos, fins la carretera BV-2411, davant una pedrera. La seguim fins  CAN  XACÓ-L’HOSPITAL (33,4), on la deixem per creuar aquest petit nucli i seguir per el Camí de la Riera de Begues, que el deixem al km.36, per entrar en un espectacular corriol de 3,3 kms., en mig de l’Avenç de Coll Estret, que ens portarà a les portes de la Urbanització de Can Mitjans. La creuem per entrar a la Serra dels Carlins, després d’uns 750 m. trobem una cruïlla de 4 camins, on entrem a un corriol de baixada, que comunica amb el fondo del Maset d’en Ferret (42,3).
Estem a la Comarca del Penedès. Seguim per pista entre vinyes i boscos fins l’ARBOÇÀR DE DALT 846,5), seguim cap l’ARBOÇAR DE BAIX, on comença un sender entre lloses que ens durà a Can Segarra (47,,8). Passem per Can Torres (50) fins trobar el camí d’Olèrdola. Creuem el nucli del Sant Sepulcre  (52,6). Arribem a Sant Miquel d’Olèrdola, creuem l’autovia per la rotonda i anem a trobar la pista del fondo de la Vall (54,7), la seguim fins trobar un camí asfaltat (58,3), el seguim uns 200 m., per entrar a un camí a la dreta entre boscos i de pujada, fins arribar a DALTMAR.
Entrem al parc Natural del Foix, anem carenant per pistes entre boscos i un espectacular paisatge, per començar  el descens fins trobar el Pantà de Foix (67,2). El creuem per sobra de la seva presa, per seguir vorejant-lo per un preciós sender fins trobar la carretera TP-2124. Anem a la dreta pr visitar el pintoresc nucli del Castell de Castellet (72,5), d’anada i tornada, fins arribar a l’ARBÓÇ (75,8)

SISENA ETAPA.-l'Arboç - Reus

58 quilòmetres   596 m. desnivell

Sortim de la Arboç per les cases de la Mare de Deu de Montserrat, pel camí dels Turons fins arribar a Santa Oliva (km.5,4). Creuem la població per la Avinguda de la verge del Remei, fins creuar la  carretera TP-2125. Seguim per camí assaltat, creuem la AP-7 per sota i per un camí que en porta a Cal Sereno (8,2), davant mateix del Circuit Automobilístic. Creuem la riera de l’Arbornar, anem per un camí que en durà a LES PECES (11) i tot seguit a ALBINYANA (13).
Seguim pel camí de Bonastre, pugem fins al Coll de la font d’en Benet (16) i de baixada arribem a BONASTRE (18,5).
Anem pel camí de Salomó, passem pel nucli de Mas Boronat, arribant  a SALOMO (25,6) per un camí cimentat d’una forta pendent.
Sortim en pujada per una pista que ens portarà a la Presa del Pantà de Gaià, la creuem por sobre i seguim fins LA SECUITA (37,8). Seguim per un camí fins Vistabella-Sagrat Cor (39,8). Passem pel davant del Castell de Garriguelles (41,4). Entrem a la carretera TV-2232, la deixem en una rotonda, per anar al camí del Riu, el seguim fins  creuar el Riu Francolí (43), davant del Molí de la Granja de Santes Creus.
Seguim pista entre camps de conreu, creuem el pont sobre l’AVE i arribem a VILLALONGA DEL CAMP (45,6). Per pistes cimentades entre camps d’avellaner i oliveres arribem a REUS (58)

SETENA ETAPA.- Reus - Benissanet

73,5 quilòmetres   1.593 m. desnivell

Sortim de la Plaça Mercadal en direcció a l’estació del FC. Seguim pel Passeig de la Bocada de la Mina, fins trobar el Camí dels Carros, el seguim fins l’encreuament dels 5 camins (km.4,1). Anem pel camí del Mig, que enllaça amb el camí de l’Aleixar.  Passem pel Mas de la Tiana (6,5) i el Molí de la Roca (7,2).Seguim per la  carretera T-704 (7,9) fins l’ALEIXAR (8,8).
Sortim del poble per el camí de l’Alforja, passem davant la Torre Regina (11,8), seguim fins la Urbanització Portugal (13,2), arribant per la carretera TP-7013 a l’ALFORJA (15,5).
Creuem la població per començar a pujar per un camí cimentat, amb fortes rampes. Passem davant la Creu del Formatge (19,5), seguim pujant entre boscos, per un preciós camí, fins arribar a l’ermita de la Mare de Deu de Puigcerver (21,8), amb espectaculars vistes panoràmiques.
Comencem el descens pel camí de Mas d’en Mestre, que passa  sota un gran parc eòlic (24,3). Arribem a l’encreuament del Collet dels Feixos, seguim baixant fins el Coll de la Teixeta (28,1), on entrem a la carretera TP-7401, que segueix baixant fins el km.3,8, on la deixem i entrem al Barranc de les Esporreres per un camí de fortes rampes, entre finques de conreu i vinyes, fins arribar al Coll de la Manxa (35,5), on comença el descens pel Camí de les Sentius, fins trobar la carretera davant la Creu de Santa Càndia (39), la seguim fins FALSET (40,5)
Creuem la població, sortint pel Camí Vell de Gratallops, davant el cementiri, que enllaça amb el d’Esplanes, que ens durà fins BELLMUNT DEL PRIORAT (47,3)). Passem davant les antigues mines de plom, on deixem la carretera per seguir pel camí del Mas Vell, entre boscos i vinyes, fins trobar la carretera que ens portarà a EL MOLAR (55), després d’una sostinguda pujada.
Sortim del poble pel GR-171 en baixada, vorejant tota la Serra dels Gobians fins GARCIA (62,2), davant el riu Ebre. Seguim per la carretera fins trobar el pont del ferrocarril que creua el riu, on el creuem (64,3). Seguim pel marge dret del riu, passem per MORA D’EBRE (70) i tot seguit arrbem a BENISSANET ( 74)

VUITENA ETAPA.- Benissanet - Beseit

62,3 quilòmetres   1.503 m.desnivell

Sortim per la carretera T-324 fins a MIRAVET (4,3), pugem al Cap de la Vila i el Castell. Seguim baixant per l’empedrat fins a la llera del riu i anar per el Camí de les Blores, que el deixem al km.6,3, per entrar a una pista cimentada amb fortes rampes que ens durà al Coll d’Argoles (9).
Comencem el descens entres camps de cultiu, fins arribar a EL PINELL DE BRAI (13,3).
Per la carretera N-230b arribem al desvio, que ens porta a l’antiga Estació de Pinell (19,3).
Som a la Via Verda de la Terra Alta, entrem al túnel direcció nord, seguim la via fins l’area de Mare de Deu de la Fontcalda (24,1).
Passem per BOT (29,5) i HORTA DE SANT JOAN (39,5). Al km. 42,9 deixem la Via Verda i entrem a la carretera TEV-3303, la seguim fins ARNES (48,2).
Sortim del poble pel camí del Port, per seguir després el Camí de Mas de Pau, quue ens portarà a resseguir els Barrancs del Juncars i del Coll d’en Selma, amb un puja i baixa, fins arribar a BESEIT (62,2)